سی و نهمین نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه های سطح یک کشور برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این نشست دکتر خدایار معاون توسعه منابع و سرمایه انسانی دانشگاه تربیت مدرس ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه، تامین هزینه تغذیه دانشجویی و فرایندهای مشترک مالی و اداری دانشگاه ها را از مباحث مورد بحث در این نشست عنوان کرد که با بررسی آنها و دستیابی به یک راه حل مشترک می توان در جهت اداره آسان تر دانشگاه ها گام برداشت.
در ادامه دکتر دانشجو رییس دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی تحول در امور اداری و مالی دانشگاه ها را نیازمند یک راهبرد صحیح و بهینه مدیریت منابع عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین راهبردها در مدیریت منابع ، استقلال امور اداری مالی دانشگاه ها از سازمان های دیگر و وابسته شدن آن صرفا به مصوبات هیات امنای دانشگاه ها است.
معاونت اداری و مالی به منزله خون جاری در بدنه فعالیت های دانشگاهی است
وی با اشاره به اهمیت معاونت اداری مالی دانشگاه ها تصریح کرد: معاونت اداری و مالی به منزله خون جاری در بدنه فعالیت های دانشگاهی است و تمام کارهایی که در دانشگاه صورت می گیرد منوط به پشتیبانی درست و به موقع و سازمان یافته معاونت های اداری و مالی دانشگاه ها است.
وی ادامه داد: طبق تبصره 9 قانون بودجه 1401 کشور؛ دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که در سال 1401 دارای ردیف مستقل و ردیف درآمدی اختصاصی و جاری یا تملک مستقل بودند، کماکان مستقل خواهند بود. با وجود صراحت این متن به نظر می رسد مورد فوق در حال حاضر مورد مناقشه سازمان برنامه و بودجه است و تاکنون تفاهم نامه ای در این خصوص با دانشگاه ها منعقد نشده است و امور مالی دانشگاه ها با وجود گذشت حدود 5 ماه از سال، هنوز نتوانسته اند سند افتتاحیه را برای سال 1401 تنظیم کنند.
وی در ادامه بر ضرورت استقلال ردیف های بودجه ای دانشگاه ها و تفاهم نامه سازمان برنامه و بودجه با دانشگاه ها تأکید کرد.
دکتر دانشجو خاطر نشان ساخت: بودجه تخصیص یافته کفاف امور دانشگاه مانند امور آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، تغذیه، فرهنگی، فناوری و ... را نمی دهد.
حدود 80 تا 90 درصد بودجه دانشگاه ها صرف حقوق و مزایای اساتید و کارمندان می شود و دانشگاه ها در حداقل پرداختی ها حتی پرداخت قبوض آب و برق و گاز به مشکل برخورد کرده اند و بسیاری دانشگاه ها همانند تربیت مدرس دارای بدهی های زیادی نیز از گذشته بودند و ما ضمن گذراندن امور جاری دانشگاه، باید بدهی های گذشته را نیز پرداخت می کردیم و در شرایط کنونی افزایش حداقل 50 درصدی بودجه دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت است.
رییس دانشگاه یادآور شد: در تبصره 9 بودجه 1401 آمده است: ' درصدی از درآمدهای اختصاصی (10 درصد) و 10 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای سالانه باید صرف خوابگاه های متأهلی شود که با توجه به اینکه پولی که به عنوان درآمد از سوی دانشگاه کسب می شود فقط 10 تا 15 آن برای دانشگاه باقی می ماند، عملا پولی نخواهد ماند تا به خوابگاه های متاهلی اختصاص یابد.
وی افزود: برخی از مشکلات معاونت های اداری و مالی دانشگاه ها ناشی از همین تکالیفی است که توسط نهادهای قانون گذار یا سازمان های برنامه ریز و بودجه ای بدون توجه به واقعیت های موجود بر دوش معاونت های اداری و مالی دانشگاه ها، تحمیل می شود. بودجه های تملک دارایی نیز بسیار ناچیز است و حدود 5 درصد بودجه مورد نیاز، به عنوان تملک دارایی داده می شود که بحث تجهیز آزمایشگاه ها نیز از همین تملک دارایی ها انجام می شود و دانشگاه های برتر نیاز به تجهیز ازمایشگاه ها دارند تا دانشجویان به ویژه دانشجویان دکتری بتوانند برای انجام تحقیقات به روز و در سطح علمی بالا از آن ها بهره مند شوند.
رییس دانشگاه با بیان اینکه باید راهبردهای صحیح برای مدیریت منابع را اتخاذ کنیم تصریح کرد: بدون تحول در نگرش به مسائل اداری و مالی و بدون استفاده از ابتکارات و خلاقیت ها گرداندن بهینه امور اداری و مالی دانشگاه ممکن نیست.
ساختار تأمین مالی نظام علمی و دانشگاهی کشور باید متحول شود
دکتر دانشجو خاطر نشان ساخت: ساختار تأمین مالی نظام علمی و دانشگاهی کشور باید متحول شود و استقلال نظام تأمین مالی دانشگاه ها مجددا طراحی، تدوین و اجرا شود. در راستای هدف تبدیل دانش به ثروت از راه تولید به صورت مستقیم یا مشارکت با بخش های دولتی و غیردولتی و شرکت ها ... با رعایت همه مقررات لازم است اختیار مدیریت و بهره برداری از دارایی های منقول و غیرمنقول دانشگاه ها و توسعه آنها به صورت متمرکز و یکپارچه به دانشگاه ها و هیات امنای دانشگاه ها داده شود .
14 دانشگاه برتر توانایی تامین بخش عمده ای از بودجه خود را خواهند داشت به شرطی که اختیار مدیریت منابع به خود دانشگاه ها داده شود و قوانین و مقررات دست و پا گیر تقلیل یابد . در این خصوص طی نامه ای به ریاست محترم جمهور موارد فوق را اعلام نمودیم و از سوی ایشان نیز به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده شده است ولی تاکنون جلسه و مذاکره ای از سوی این سازمان با دانشگاه ها صورت نگرفته است.
تاریخ:
1401/05/30
تعداد بازدید:
2497
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.